Δράσεις Ομάδας


«Τραγουδάμε με το Σώμα μας για να Χορεύουμε με τη Φωνή μας!»

Η κίνηση ως αναπόσπαστο στοιχείο της χορωδιακής πράξης

Σοφία Γιολδάση
Master in Choral Conducting
Conservatorium van Amsterdam – Hogeschool voor de Kunsten
                                 https://www.linkedin.com/profile/view?id=212855787&trk

Πώς ακριβώς συνδέεται η σωματική κίνηση με τη χορωδιακή πράξη; Αποτελεί η κίνηση μόνο την τελευταία πινελιά στην παρουσίαση ενός χορωδιακού κομματιού ή μήπως ενέχει τη δυναμική μιας βαθύτερης λειτουργικότητας;

Σε αυτό το εργαστήρι διεύθυνσης χορωδίας, για δύο σαββατοκύριακα θα ανακαλύπτουμε μαζί τις δυνατότητες που μας προσφέρει η κίνηση του σώματος ως μέσο έκφρασης, εργαλείο εκμάθησης και χορωδιακό παιχνίδι. Στόχος του εργαστηρίου είναι να μην αρκεστούμε σε θεωρητικές προσεγγίσεις αλλά να βουτήξουμε στον πυρήνα της τραγουδιστικής τέχνης και της χορωδιακής διδασκαλίας διευρύνοντας τις γνώσεις μας μέσα από βιωματικές διαδικασίες. Θα χρησιμοποιήσουμε ένα ευρύ φάσμα νοητικών ασκήσεων και σωματικών κινήσεων για να αναπτύξουμε πρώτα τις δικές μας δυνατότητες και να έρθουμε σε επαφή με τον εσωτερικό μας ρυθμό, να αναπνεύσουμε λειτουργικά, να τραγουδήσουμε ελεύθερα, να κουρδίσουμε σωστά, να διευθύνουμε μουσικά ώστε να μπορέσουμε να διδάξουμε στα παιδιά (μικρά και μεγάλα) με έμπνευση και αυτοπεποίθηση.

Οι συμμετέχοντες αφού έρθουν βιωματικά σε επαφή με σημαντικές αρχές της χορωδιακής πράξης, θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το πώς αυτές εφαρμόζονται σε δύο δίωρες πρόβες της διδάσκουσας με μέλη της Παιδικής Χορωδίας του Συλλόγου Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης (Μουσική Διεύθυνση: Σωτήρης Αλεβίζος), ξεκινώντας από το ζέσταμα μέχρι και την παρουσίαση ενός κομματιού. Μετά το τέλος κάθε πρόβας θα υπάρχει χρόνος για συζήτηση και αξιολόγηση.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε διευθυντές χορωδιών και φωνητικών συνόλων όλων των βαθμίδων της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, σε μουσικοπαιδαγωγούς, σε τραγουδιστές, σε φοιτητές μουσικών σχολών και πανεπιστημίων και σε όλους όσους ενδιαφέρονται να διευρύνουν τους ορίζοντές τους για να βελτιώσουν τη διδασκαλία τους.
Σε μια εποχή που το ενδιαφέρον της παγκόσμιας χορωδιακής κοινότητας στρέφεται έντονα προς τη χρήση της κίνησης ως οπτικό θέαμα, ενισχύεται η ανάγκη να δούμε τα βαθύτερα οφέλη αυτής στη διδασκαλία της μουσικής, ανεξαρτήτως ρεπερτορίου και επιπέδου. Το σημαντικό είναι να μπορούν οι χορωδοί να χορεύουν πρώτα μέσα τους...
  
Ημέρες  28 Φεβ - 1 Μαρ και 7 - 8 Μαρτίου 2015   Ώρες  10:30 - 14:00
Χώρος  Γραφεία Ε.Ε.Μ.Ε.  Ερμού 7,  3ος όροφος,  Θεσσαλονίκη
Μέγιστος αριθμός συμμετοχών  έως 25 άτομα (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας)
Δηλώσεις συμμετοχής  έως 20 Φεβρουαρίου  Τ 6995794218  Ε eeme.2lse@gmail.com
Συμμετοχή  60€ μέλη, 80€ μη μέλη, 50€ φοιτητές μέλη, 60€ φοιτητές μη μέλη
____________________________________________________________________________________________________

ΣΥΝΘΕΤΟΝΤΑΣ ΜΕ ΗΧΟΥΣ. Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ.
Θοδωρής Λώτης
Συνθέτης Ηλεκτροακουστικής Μουσικής
Επίκουρος Καθηγητής
Τμήμα Μουσικών Σπουδών-Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει, με τη συνεργασία σχολείων και πανεπιστημίων, η διαμόρφωση  μεθοδολογιών που θα επιτρέπουν σε μαθητές την κατανόηση του ηχητικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν και τη σύνθεση μικρών έργων/ηχοτοπίων με τη χρήση σχετικής τεχνολογίας και ήχων του περιβάλλοντος. Αυτές οι μεθοδολογίες βασίζονται κυρίως σε δύο πυλώνες: στο σολφέζ των ηχητικών αντικειμένων του Pierre Schaeffer και στην πρακτική προσέγγιση της ακουστικής οικολογίας και των ηχοτοπίων του Murray Schafer. Οι δύο αυτοί πυλώνες αποτελούν τη βάση για τη διαμόρφωση κριτηρίων με τα οποία οι μαθητές κατανοούν και περιγράφουν τα ηχητικά φαινόμενα και τις μουσικές τους εφαρμογές, σχεδιάζοντας παράλληλα ομαδικά παιχνίδια με τους δασκάλους τους με σκοπό το μουσικό αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση μουσικής.

Μια ομάδα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, σε συνεργασία με καθηγητές και μαθητές ενός σχολείου στην Κέρκυρα, εφαρμόζει παρόμοιες μεθοδολογίες στη διάρκεια του σχολικού έτους και στα πλαίσια των μαθημάτων/projects. Οι μαθητές και οι δάσκαλοί τους βγαίνουν από τις τάξεις, αφουγκράζονται το ηχητικό τους περιβάλλον, συζητούν για αυτό, αναγνωρίζουν κυριολεκτικές και μεταφορικές σημασίες, ηχογραφούν τους ήχους του, το επεξεργάζονται και το μορφοποιούν παραλλάσοντας τις σημασίες του. Το αποτυπώνουν στο μαυροπίνακα και το αναλύουν στον υπολογιστή τους. Τέλος, συνθέτουν μικρά μουσικά έργα ηχοτοπίων που παρουσιάζουν σε συναυλίες. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλοι οι ήχοι επιλέγονται, ηχογραφούνται, αναλύονται και κατηγοριοποιούνται από τους ίδιους τους μαθητές. 

Στο εργαστήριο θα παρουσιαστούν οι παραπάνω μεθοδολογίες και θα συζητηθούν οι έννοιες της τέχνης των ήχων και του ηχοτοπίου, της ηχητικής αντίληψης και της ηχητικής επεξεργασίας και διάδρασης. 
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μουσικής της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο μουσικό. 
Όσοι/ες θα συμμετέχουν, ενθαρρύνονται να έχουν μαζί τους λάπτοπ με εγκατεστημένο το λογισμικό Audacity.  

Ημέρα  Σάββατο 29 Μαρτίου 2014 
Συνολική διάρκεια  6 ώρες (11:00 – 14:00 & 17:00 – 20:00)
Χώρος  Γραφεία Ε.Ε.Μ.Ε.  Ερμού 7,  3ος όροφος,  Θεσσαλονίκη
Δηλώσεις συμμετοχής  Τ 6995794218,  Ε eeme.2lse@gmail.com
Συμμετοχή  12€ μέλη,  15€ μη μέλη,  8€ φοιτητές μέλη, 10€ φοιτητές μη μέλη, άνεργοι μουσικοί δωρεάν 
Δηλώσεις συμμετοχής έως  20 Μαρτίου 2014
____________________________________________________________________________________________________

Εφαρμόζοντας την αισθητική στην πράξη
Δανάη Στεφάνου 
Μουσικός - Μουσικολόγος
Επίκουρη Καθηγήτρια
Τμήμα Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ.

Πώς και πότε κρίνουμε τι είναι τέχνη και τι όχι; Πώς αξιολογούμε τη μουσική που φτιάχνουμε και τη μουσική που ακούμε; Τι είδους δεξιότητες χρειαζόμαστε για να την κρίνουμε; Μπορεί να διδαχθεί η αισθητική; Πώς αντιλαμβανόμαστε, περιγράφουμε, αξιολογούμε μια μουσική που δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων;  Tι διακυβεύεται όταν ορίζουμε μια πράξη ως «θόρυβο» ή «φασαρία»;  Πότε αρχίζουμε και πότε παύουμε ν’ ακούμε τους ήχους σαν μουσική; Τι θα συνέβαινε αν μια μέρα ξεχνούσαμε όλους τους κανόνες που ξέρουμε για το πώς πρέπει να είναι η μουσική και καλούμασταν  να εφεύρουμε καινούριους, με μόνα εργαλεία τις πέντε αισθήσεις και τη λογική μας;  

Στο εργαστήρι αυτό θα θέσουμε το ζήτημα της αισθητικής σε ιστορική,  θεωρητική και  πρακτική προοπτική. Μέσα από πρακτικές ασκήσεις και συζητήσεις (ακούγοντας, παίζοντας και βλέποντας διακριτές προσεγγίσεις πάνω στο τι είναι μουσική) θα αποτιμήσουμε τη σημασία των βασικών αισθητικών θεωριών των τελευταίων τριών αιώνων και την εφαρμογή τους στην καθημερινότητα της μουσικής πράξης. Παράλληλα, θα εξερευνήσουμε νέους τρόπους εμπλοκής της κριτικής και αισθητικής σκέψης στην πραγματικότητα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, τόσο στη σχολική αίθουσα, όσο και στη διδακτική οργάνων και θεωρητικών της μουσικής.

Ημέρα  Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014   Ώρες  11:00 – 14:00 & 17:00 – 20:00
Χώρος  Γραφεία Ε.Ε.Μ.Ε.  Ερμού 7, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη
Μέγιστος αριθμός συμμετοχών  έως 20 άτομα
Δηλώσεις συμμετοχής  Τ 6995794218  Ε eeme.2lse@gmail.com
Συμμετοχή  12€ μέλη,  15€ μη μέλη, 8€ φοιτητές μέλη, 10€ φοιτητές μη μέλη, άνεργοι μουσικοί δωρεάν

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου